Τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα στα μαθηματικά

Τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα στα μαθηματικά

Τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα στα μαθηματικά

Θυμάμαι να είμαι παιδάκι και να προσπαθώ να κάνω μαθηματικά στο μυαλό μου. Θυμάμαι να κοιτάζω τα δάχτυλα μου και να προσπαθώ να μετρήσω.

Μα θυμάμαι και την απαγόρευση τότε. Μαθηματικά και μέτρημα με τα δάχτυλα δεν πρέπει να πηγαίνουν μαζί.

«Αν μετράς με τα δάχτυλα δε θα μάθεις ποτέ να κάνεις πράξεις στο μυαλό σου»

Η πεποίθηση ήταν ότι αν κάποιος μετρούσε με τα δάχτυλα, ήταν κατά κάποιο τρόπο ανεπαρκής. Αυτόματα σήμαινε ότι «δεν τα πηγαίνει καλά στα μαθηματικά», ή κάτι τέτοιο. Ευτυχώς σήμερα γνωρίζουμε περισσότερα γι’ αυτό χάρη στην επιστήμη και ξέρουμε ότι τίποτα από αυτά δεν ισχύει!

Το κείμενο της Wendy Wisner στο scarymommy είναι μια ισχυρή απόδειξη του πόσο λάθος ήταν αυτές οι πεποιθήσεις. Αλλά και τι πρέπει να κάνουμε εμείς σήμερα σαν γονείς αλλά και ως εκπαιδευτικοί.

Διάβασε το κείμενο της

Το θυμάμαι σαν χθες. Ήμουν στη δευτέρα δημοτικού και ήταν η πρώτη μου εβδομάδα στο ολοκαίνουργιο σχολείο μου. Καθόμουν στο θρανίο μου και προσπαθούσα να κάνω πρόσθεση. Άρχισα να μετράω με τα δάχτυλα, όπως έκανα πάντα.

Εκείνη ακριβώς τη στιγμή, η δασκάλα πέρασε από δίπλα μου. Είδε ότι μετρούσα με τα δάχτυλά μου και με μάλωσε.

«Μη μετράς ποτέ με τα δάχτυλά σου. Κάνε τις πράξεις στο μυαλό σου».

Ε, λοιπόν δεν μπορούσα να τις κάνω στο μυαλό μου. Και όταν προσπάθησα να φανταστώ τους αριθμούς στο μυαλό μου, πάλι τα δάχτυλά μου έβλεπα ούτως ή άλλως. Έτσι, όπως πολλοί συμμαθητές μου, έκρυψα τα δάχτυλά μου κάτω από το θρανίο και έκανα τους υπολογισμούς μου με αυτόν τον τρόπο.

Και αν φαντάζεσαι ότι δυσκολευόμουν με τα μαθηματικά θα σου πω όχι. Ήμουν πολύ καλή στα μαθηματικά.

Αλλά αποδεικνύεται ότι δεν ήμουν η μόνη που μετρούσα έτσι. Πολλοί μαθητές χρησιμοποιούν τα δάχτυλά τους για να υπολογίσουν πράξεις. Πολλοί δάσκαλοι ακόμα και σήμερα εξακολουθούν να αποθαρρύνουν το μέτρημα με τα δάχτυλα. Οι έρευνες όμως δεν συμφωνούν μαζί τους. Η επιστήμη αποδεικνύει ότι το μέτρημα με τα δάχτυλα είναι θεμιτός και φυσιολογικός τρόπος υπολογισμών. Για να είμαστε πιο ακριβείς, την πραγματικότητα είναι μια προτιμώμενη μέθοδος υπολογισμού.

Ναι, το να μετράς με τα δάχτυλά σου σε κάνει πραγματικά καλύτερο στα μαθηματικά, σύμφωνα με έρευνες. Ποιος να μας το λεγε;

Ο Jo Boaler, είναι καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Stanford. Και ο Lang Chen, μεταδιδακτορικός ερευνητής στην ψυχιατρική στο Stanford School of Medicine.

Τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα στα μαθηματικά

Σύμφωνα με την έρευνα τους λοιπόν:

«Υπάρχουν στοιχεία από συμπεριφορικές και νευροεπιστημονικές μελέτες που δείχνουν αυτό ακριβώς. Ότι όταν οι άνθρωποι λαμβάνουν εκπαίδευση με τρόπους που μπορούν να αντιληφθούν και να αναπαραστήσουν με τα δάχτυλά τους, βελτιώνονται. Κάτι που οδηγεί στο να γίνονται καλύτεροι στα μαθηματικά».

Οι ερευνητές αναφέρουν πολλά κομμάτια έρευνας για να αποδείξουν αυτό το σημείο. Συμπεριλαμβανομένης μιας μελέτης του 2015. Αυτή δείχνει ότι υπάρχει στην πραγματικότητα μια συγκεκριμένη περιοχή του εγκεφάλου μας αφιερωμένη στην «αντίληψη και αναπαράσταση με τα δάχτυλα».

Ναι! Αυτή η περιοχή ονομάζεται “somatosensory finger area” («σωματοαισθητήρια περιοχή των δακτύλων» αν μπορούμε να το μεταφράσουμε). Και οι ερευνητές λένε ότι ακόμη και όταν δεν χρησιμοποιούμε τα δάχτυλά μας για να κάνουμε υπολογισμούς, «βλέπουμε» τα δάχτυλά μας στον εγκέφαλό μας.



Μετράμε με τα δάχτυλα ακόμη και σε μεγαλύτερες ηλικίες

«Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι όταν σε παιδιά ηλικίας 8 έως 13 ετών δόθηκαν σύνθετα προβλήματα αφαίρεσης, η σωματοαισθητηριακή περιοχή των δακτύλων φωτίστηκε, παρόλο που οι μαθητές δεν χρησιμοποιούσαν τα δάχτυλά τους», εξηγούν οι συγγραφείς.

Τα διαβάζεις και νιώθεις αυτή τη «δικαίωση» για όσους από εμάς βασιστήκαμε στα δάχτυλά μας για να κάνουμε πράξεις. Αποδεικνύεται ότι δεν είμαστε καθόλου ανεπαρκείς. Είμαστε απλά φυσιολογικοί!

Και κάτι παραπάνω ίσως;

Άλλη έρευνα έχει βρει ότι τα παιδιά που χρησιμοποιούν τα δάχτυλά τους για να μετρούν, είναι στην πραγματικότητα πιο ικανά στα μαθηματικά.

«Όσο περισσότερο χρησιμοποιούσαν τα δάχτυλά τους μαθητές στην πρώτη τάξη, τόσο υψηλότερη ήταν η βαθμολογία τους στη δεύτερη τάξη», εξηγούν οι ερευνητές. «Αυτό βρέθηκε να ισχύει ακόμη και για φοιτητές πανεπιστημίου.»

Γιατί όμως είναι καλό να μετράμε με τα δάχτυλα;

Επειδή τα μαθηματικά είναι στην πραγματικότητα ένα πολύ οπτικό πράγμα, λένε οι Boaler και Chen. Αλλά μόνο τα τελευταία χρόνια οι εκπαιδευτικοί έχουν αντιληφθεί αυτό το γεγονός.



Αφήστε τα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τα δάχτυλά τους στα μαθηματικά. Τα παιδιά πρέπει να μετράνε με τα δάχτυλα!

Τα δάχτυλα είναι πιθανώς ένα από τα πιο χρήσιμα οπτικά μας βοηθήματα. Ακόμα και στην ενήλικη ζωή. Οι ειδικοί μάλιστα προειδοποιούν ότι δεν πρέπει να αποτρέπουμε τα παιδιά από το να χρησιμοποιούν τα δάχτυλά τους κατά τη διάρκεια μαθηματικών υπολογισμών. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να διακόψει την μαθησιακή ανάπτυξη.

Τώρα θα μου πεις, σιγά, τι μου λες;

Δεν βασίζονται όλα τα παιδιά στα δάχτυλα τους στα μαθηματικά! Το ξέρω πολύ καλά. Ο μεγάλος μου γιος δεν χρησιμοποίησε ποτέ του δάχτυλα στα μαθηματικά. Αλλά οι περισσότεροι από εμάς έχουμε μια πολύ καλά ανεπτυγμένη… «σωματοαισθητήρια περιοχή των δακτύλων» στον εγκέφαλό μας. Και ναι! Θα τη χρησιμοποιήσουμε!

Τα παιδιά πρέπει να χρησιμοποιούν τα δάχτυλα στα μαθηματικά

 Η Wendy κλείνει το κείμενο της με την εξής αλήθεια.

Εγώ εξακολουθώ να χρησιμοποιώ τα δάχτυλά μου για να μετράω και είμαι 40 ετών. Και τώρα μπορώ επιτέλους να πάψω να νιώθω “τεμπέλα” ή “ανεπαρκής” επειδή το κάνω. Γιατί στην πραγματικότητα είμαι μια ιδιοφυΐα!

Και εγώ συμφωνώ απόλυτα μαζί της! 🙂

Λίζα

Κοινοποίησε αυτό το άρθρο για να το διαβάσουν και άλλοι γονείς! Όμως ΔΕΝ επιτρέπεται η αντιγραφή του χωρίς άδεια.

Οι σελίδες μας στο facebook και στο Instagram!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

You May Also Like